Awal muharam(Maal Hijrah)

by - November 26, 2011

Esok umat islam akan berjumpa dengan bulan islam iaitu awal muharam(maal hijrah) ... hijrah perjuangan,hijrah itu membentuk persaudaraan ..tetiba teringat masa zaman sekolah,mesti ada masuk pertandingan nasyid pastu perarakan beramai-ramai...rindu saat itu..


sempena awal muaharam yang tak lama lagi,onie nak kongsi sedikit apa ada pada AWAL MUHARAM :)




PERISTIWA PENTING DALAM MUHARAM

1. 1 Muharam - Khalifah Umar Al-Khattab menetapkan adalah hari pertama bagi setiap tahun baru Islam (Kalendar Hijriah).

2. 10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'.. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilah dan kebenaran.


Jangan lupa baca doa awal tahun dan akhir tahun ye,buku baru akan ditutup dan hiasilah buku kita semua dengan amalan-amalan yang baik :)

SALAM MAAL HIJRAH SEMUA.


You May Also Like

25 comments

  1. salam maal hijrah!!!

    semoga tahun baru nie akan lebih baik dari tahun2 sebelumnya.....

    ReplyDelete
  2. salam awal muharram..
    semoga ada perubahan dr tahun ini untuk tahun akan datang..
    wink**

    ReplyDelete
  3. selamat tahun baru muharram onie :)

    ReplyDelete
  4. selamat menyambut maal hijrah.....

    ReplyDelete
  5. selamat semua,sama-sama lah kita :D

    ReplyDelete
  6. Hi,

    Join Perfumes Farm Contest and grab a chance to win Fragrance Mist from Victoria's Secret.

    ReplyDelete
  7. salam maal hijrah dr aie...^^,

    ReplyDelete
  8. jom sama mulakn hdp bru :D tp dgn kekasih yg lama. :P

    ReplyDelete
  9. sama la, pun tringat masa kecik2 dulu masuk nasyid :') awal muharram kita utk kita hijrah kan amaln kita :)

    ReplyDelete
  10. nice blog..salam maal hijrah.. :)

    ReplyDelete
  11. selamat tahun baru.. mari hayati perjuangan dan hijrah rasul kita saw

    ReplyDelete
  12. salam maal hijrah onie. sorry lambat. hari ni pulun balas kunjungan hari raya, hahahhaha.

    ReplyDelete

Terima kasih korang sudi komen. Nanti komen la lagi,hehe..