Negeri kelahiran best !

by - May 25, 2012

Assalamualaikum dan selamat sore ya mbak-mbak dan mas-mas yang tampan lagi cantik.... emangnya guwe harini mau kabarin tentang asal mana guwe ini, pasti kalian tertanya-tanya manakah asal guwe, sebentar ngomongnya utara,sebentar ngomongnya kelantan,sebentar ngomong KL,sebentar ngomongnya bahasa french (eh eh,fou deja) ...




puiiii puiiiii,dah sekarang guwe ngomongnya kok bahasa indon?tambah pusing nggak?haha...
setop setop setop setop setop onie ! aku bidaih mulut ang sat g terabur kot gigi tu,haha..




begini ceritanya, satu sore yang indah guwe (adoiiiiiiiiiiiiii, tampaq sat g kot onie oiii,bahasa malaysia please! okay okay)



Negeri kelahiran adalah negeri di mana kita dilahirkan oleh ibu bapa kita, di mana keluarnya kita, di mana membesarnya kita, tetapi andai kata kita tiada di dunia? tiada ibu bapa, siapa yang akan melahirkan kita? persoalannya di sini, saya bangga menjadi anak kelantan. Semasa aku berusia 3 bulan lagi aku telah dibawa ke salah sebuah negeri iaitu negeri Selangor ( pahal ayat macam bangang je aku ni,haha)

Di negeri selangor la aku membesar selama 22 tahun ..


3bulan- 4 tahun ----> aku menetap di sijangkang,banting
4 tahun - 13 tahun -----> telok panglima garang,banting
14 tahun - 15 tahun ----> puncak alam,selangor
16 tahun - 17 tahun-----> tanah merah, kelantan
18 tahun - 21 tahun ----->seberang perai, penang
22 tahun ----------> baru betul-betul nak jadi anak selangor



al-kisahnya, aku ni memang orang nomad,terima kasih eh sebab panggil aku orang nomad,haha.. bila dah study lain-lain negeri ..rumah pun selalu duk tukar-tukar, so macam-macam bahasa la yang aku belajar, dari negeri pantai timur sampai la ke utara, yang belah selatan bawah-bawah tu lagi aku takdan belajar... bahasa nogoie dongan johor je tak sempat belajar,haha....best wei hidup macam ni, dapat kenal negeri orang,dapat ramai orang dan yang penting dapat pakwe setiap 1 negeri ! ( yang ni gua tipu,tak baikk wooooo!)




hmmmm,penat wei lop naip ni, ado ore baco ke ahu ,haha... tapo la mek, syok sendiri pon bereh ugop dih,haha..sekali sekalo...


korang tahu apa keistimewaan negeri kelantan? akok? (slrppp,sedap wei!) budu?ikan masin?kepok leko? tudung? taba'? etok? aku tahu,mostly ,korang tahu kot apa yang ada kat kelantan tu...tapi tahukah anda:-


KELANTAN ----> Negeri pertama Mengeluarkan mata wang syariah iaitu wang emas dinar dan perak dirham.


tak tahu kan? so,tu aku nak bagi tahu kat korang ..eh !dengar cerita abah aku nak pindah kelantan pulak ni, balik duk sana memang best sebabnya kat sana amannnnn sangat, kampung beb! sapa tak suka duk kampung ! nak apa?! belakang rumah semua ada,lembu ada...kerbau ada... ayam ada... jamban kat luar rumah pon ada ! haaaaa, tu la bestnya duk kampung... tu sebab aku kata negeri kelahiran best.... lagi sekali lari topik entri ni,kbai~



haaaaaa, duduk kampung suasana pun mesti kampung maaa..


anak kita,hik :P
sedikit kekaburan ,haha... rindu nak bersimpuh kat ruang tamu tuuuu :'(

adehhhh, terpanjanggggg pulak entri aku ni,maafkan saya (gaya zizan) kesimpulannya,ic aku 03 ditengah-tengah,haha! sekian wabilahitauqfiqwalhidayahwasalamualaikumwarahmatullahibarakatuh :D



p/s: dan dengar cerita gak,raya ni tak balik kampung ! arghhh,tension... aku dan umi aku akan mogok posto dan akan ditampal didepan cermin mekap abah aku,wahahahaha~

You May Also Like

31 comments

  1. huih,banyak beno pindahnya,tape best kot dapat belajar adat2 lain di tmpt org kan :P

    ReplyDelete
  2. memang nomad. lepas ni nk pindah mana pula? hahha

    ReplyDelete
  3. comel baju ko onie

    err mcm x kena dgn topik yg dibincangkan je

    err err

    ReplyDelete
  4. tu dia habaq hang byk tempat dia pindah.

    ReplyDelete
  5. @Lea Isnawi kau ni leaaaaaa, tak paham lagi ke? aku kan suka buat tajuk lain cerita lain,hahaha

    ReplyDelete
  6. Hai orang nomad.

    acu mari baco entry ambo.
    agok agok pahae dok entry ambo?

    ReplyDelete
  7. Hai orang nomad.

    acu mari baco entry ambo.
    agok agok pahae dok entry ambo?

    ReplyDelete
  8. pehe sangattt,mugo kito pure ore kelate 101% :D

    ReplyDelete
  9. orang nomad pun tak apa yang penting dapat rasa berpindah randah macam Lia. best kan?

    ReplyDelete
  10. weh onie. mesti kau susah nak adapt bahasa kelantan tetibe dr slangor kau pindah klantan.

    ReplyDelete
  11. nie bukan nomad lg dh..nie kacuk ngeri orang panggil..err

    cee nk cerita kata negeri dia menang bola letteww

    ReplyDelete
  12. srijangkang banting? sgt familiar dgn kawasan itu..hehe

    ReplyDelete
  13. nak tanya lagi..bakal laki hang plak orang mana?

    ReplyDelete
  14. @Ym.Bundle mas joko, soalan begini nggak bisa dijawab,maaf ya....ngok la ko ni,aku tempeleng kang

    ReplyDelete
  15. pergh berpindah randah....ptt la semua boleh..^^

    ReplyDelete
  16. kita pon xtahu negeri asal kita. lahir kedah. 15 tahun d penang n now menetap di taiping!

    ReplyDelete
  17. untung la onie pindah sane sini, semua tempat merata ko singgah, luas pengetahuan, luas loghat omongnyeee huehue

    ReplyDelete
  18. oooo kecik2 dulu ko kat bandting.. aku suka banting ramai orng jawa, makanan sedap sedap hahahahaha

    nak cakap indon bagai pulak uihhh.. :P

    siapa yg tak suka hidup kat kampung weyy aku pun suka gak.. macam ko cakap ada jambatan itik bahai.. syok kan.. tpi yg penting ada internt la.. kalau tak mahu aku mati tak on9 hahahahah

    ReplyDelete
  19. so... aku tengah confius ni... ko orang mana yang sebenarnya... mesti alien ni!

    ReplyDelete
  20. hahahha.. banyak epngalaman la pindah2 ni kan.. belajar itu eblajar ini.. fara lak lahir kelantan.. then pindah johir.. pastu balik kelantn balik g kl pulak pastu ni kelanatan balik.. hehehe.. before fara lahir abah pun suke pindah2 jugak. ekekeke... n a`ah kite duk tm skang ni.. mai la rumah.. raye nanti.. hehe..

    ReplyDelete
  21. ce baca statement aku yang kat bawah tu...ic ditengah-tengah aku 03 :D

    ReplyDelete
  22. mcm akak ni lahir membesar semua kt kedah.. alih2 dtg keja kl kawen ngan org kl.. lala jd org selangor. Berkeras dady dia nak anak dia lahir sini sbb dady dia besar semua kt kl cuma mak mertua ckp terlahir dia kt perak sbb balik nk makan durian jer tp dia x pernah tggl pn kt perak tu dia frust sbb sepatutnya dia lahir kl mcm adik dia jugak. wakakakaka.. jd anak dia ttp dia berkeras dkt2 due date x blh balik kg.. alih2 bersalin awal. kekekeke. selamat la menjadi warga selangor

    ReplyDelete
  23. kan kan.. best suasa kampung. aku pun suke negeri kelantan sebab majoriti nya semua orang kita.. rasa syok je. kedai runcit, pasaraya rata2 orang kita. bangga siot... biar la kekal begitu.. :)

    * agak2 bila nak bawa aku balik kampung tu???? homestay

    ReplyDelete
  24. Waah banyaaak tempat kau dah duduk kan.. Takpe banyak benda kau belajar kan..


    Jom belaja cakap gaya orang Johor.. lebih kurang je macam Kay Ell.. ;D

    Kuih akok aku pernah makan sekali atau dua kali je hehe.. Nasi kerabu pun aku selalu rasa masa ada jual kat bazar ramadan masa duduk KL dulu..

    ReplyDelete
  25. *VCO tu apa kebendanya wahai onie? hehe
    Terima kasih doanya.. ;)

    ReplyDelete
  26. syok laa ddk mcm2 tempat.. hihihi :)

    ReplyDelete
  27. hang nie boleh di gelar satu Malaysia..kih2

    ReplyDelete
  28. Kampung mmg best! Opsss... haha..

    ReplyDelete
  29. ko tak nak blaja bahasa borneo plak ke onie. hihiih..

    jauh perjalanan luas pemandangan bertambah ilmu pengetahuan.

    abah ko ada cermin mekap. hebat!

    ReplyDelete

Terima kasih korang sudi komen. Nanti komen la lagi,hehe..