Perintah berkurung!

by - July 12, 2012


Masuk ni dah 5 hari onie tak keluar rumah,rasa macam janggal pulak duk rumah lama-lama,paling koman pon keluar la pegi kedai beli ikan ke sayur ke jajan buat kunyah-kunyah masa nak tengok telebisyen, tapi 5 hari ni la buat onie rasa nikmat kat rumah tanpa sejejak pun melangkah keluar pintu rumah ... baguskan onie ni(bagus puji diri sendiri), boleh dah tu kalau korang(yang lelaki-lelaki) nak suruh mak dengan pak korang masuk minang onie ni,kihkihkihkih.....


kihkihkihkih......



perintah berkurung yang onie war-warkan di atas ini adalah sejenis ubi yang bila dimasak tak reti nak lembut lopaih tu kira nak lompat-lompat dalam piyuk je... (eh,ubi ada ke lompat-lompat yang macam onie bayangkan tu eh?ahh,whatever) ... aci tak maksud tu? tak aci pandai-pandai korang la cari sendiri, malas~


so,pahal lak kan onie duk buat tajuk lagu tu? tape-tape, korang sikit pon tak rindu dengan onie,onie tau sape la diri ini (ayat tacing siak) ..walaupun korang tak rindu pastu tade nak datang blog kusam onie yang cantik dan menawan ni onie tetap nak bercerita jugak,kihkihkih....ceritanya begini (cececececey,macam ada orang nak baca je cerita kau onie) .. ahad baru ni onie rasa badan tak sedap,so biar jelah... pukul 3 pagi tido akibat kesejukan sampai mengigil badan tak tentu pasal,okay onie biarkan lagi...bangun pagi tu kena bebel-bebel dengan umi onie yang kencang memberi tazkirah selewat subuh mengatakan anak dara apa ni blablablablabla..onie pon bangunnnnnn mandi-mandi...kemas rumah,jemur kain,lipat baju, jenguk-jenguk dapo pastu dengan muka tembok p kat umi yang duk marah lagi cakap " umiiiiii,ni apa ni?bukan jerawatkan...takkan nak naik campak?" sekali umi onie mengiakan....onie rasa saat tu jugak nak gugur jantung ni haaaaaa, perit tahu kena demam campak...

so,masuk hari ni 5 hari dah kena demam campak, dah pun poie DEMC nuh ..sekali jumpa penimpang ...p la timbang sat,sekaliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii... phewwwwwwwwwww,berat iolssss 35kg berat iolssss 35kg uolssssss,adoiiiiii,haru haru.... dah la kurus dah,makin kurus la den jawabnyooo..penat nak topup lemak balik  hoi,huk...


haaaaa,begitulah ceritanya,nak dengar dengar,taknak dengar dah...sebab onie suruh baca ,tak suruh dengar :P

gejala dan pembawakan demam ini bermula dari sepupu onie yang datang dari kelate berbekalkan chicken pox pastu berjangkit kat anak umi jaga 3 orang sekaligus lopaih tu sihat je 3 budak tu kena kat adik onie ke-4 lak,pastu baru kena kat onie,mbelesssssssss...


Doa bagi orang demam campak :-


Baca surah al-hasyr ayat 21-24:-



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

لَوۡ أَنزَلۡنَا هَـٰذَا ٱلۡقُرۡءَانَ عَلَىٰ جَبَلٍ۬ لَّرَأَيۡتَهُ ۥ خَـٰشِعً۬ا مُّتَصَدِّعً۬ا مِّنۡ خَشۡيَةِ ٱللَّهِ‌ۚ وَتِلۡكَ ٱلۡأَمۡثَـٰلُ نَضۡرِبُہَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمۡ يَتَفَكَّرُونَ (٢١) هُوَ ٱللَّهُ ٱلَّذِى لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ‌ۖ عَـٰلِمُ ٱلۡغَيۡبِ وَٱلشَّهَـٰدَةِ‌ۖ هُوَ ٱلرَّحۡمَـٰنُ ٱلرَّحِيمُ (٢٢) هُوَ ٱللَّهُ ٱلَّذِى لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡمَلِكُ ٱلۡقُدُّوسُ ٱلسَّلَـٰمُ ٱلۡمُؤۡمِنُ ٱلۡمُهَيۡمِنُ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡجَبَّارُ ٱلۡمُتَڪَبِّرُ‌ۚ سُبۡحَـٰنَ ٱللَّهِ عَمَّا يُشۡرِڪُونَ (٢٣) هُوَ ٱللَّهُ ٱلۡخَـٰلِقُ ٱلۡبَارِئُ ٱلۡمُصَوِّرُ‌ۖ لَهُ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰ‌ۚ يُسَبِّحُ لَهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ‌ۖ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ (٢٤)

Maksudnya;

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya. (21) Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata; Dialah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (22) Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya. (23) Dialah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya); bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi dan Dialah Yang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana. (24)


**Dibacakan atas segelas air sejuk atau air kelapa muda dan diberi minum kepada pesakit 



p/s: aktiviti melangok di rumah akan berakhir minggu ini kalau demam campak ni cepat sembuh...babai,nak sambung rehat .....

You May Also Like

36 comments

  1. meh saya transfer lemak nak? heeee..

    ReplyDelete
  2. paling penting, jangan lupa banyakkan minum air kelapa tau

    ReplyDelete
  3. ngehe he he.. cian mocik.. :D

    ReplyDelete
  4. 35kg je? hang makan kertas ja ka? kurus dentung la...

    ReplyDelete
  5. berat kita hampir2 sama la tapi saya kurang lagi. :(

    nanti kasi la petua camner nk naikkn berat.

    ReplyDelete
  6. post sikit gambar kena demam campak...hikhikhik :p

    lariiiiiiiiiiiiiiiii!

    ReplyDelete
  7. jauh benor pjlnn chicken pox tuh sblum jgkit kt hang hahahaha...
    papepun, take care ok!!!..
    jgn garu!!!!

    ReplyDelete
  8. padan muka.. :P

    hehe kidding.. smoga cepat sembuh onie!!!!

    ReplyDelete
  9. Ain rindu Onieeee! Laa...siannya Onie! Hope you'll get better soon k! <3

    ReplyDelete
  10. moga cepat sembuh...
    dan pulih seperti sediakala..
    ehehhee

    ReplyDelete
  11. mkcik ade tggl parut tak'??????

    ReplyDelete
  12. duk dediam kat rumah taww! Makan sup ketammm!

    ReplyDelete
  13. serius 35?? mu ringan sgt nih. tak pening ke waktu naik tangga ? dulu same gak aku penah under weight. rasa nak jatuh kalau naik tangga.. huhu

    ReplyDelete
  14. ph..tu sebabnya kena perintah berkurung...semoga cepat baik ye onie...:D

    ReplyDelete
  15. @nur anis kalau awak kasi, saya terima je,miahahahhaha :P

    @Boni JLL3 tu semestinya,sampai dah tak larat nak minum,huhu

    @Tukang Karut dak aih,makan angin jaa,hahaha

    @lurun namzar aiyamak,tips nak kasi berat kalau onie la kan,makan banyak-banyak,hikhik :P

    @Yui Light kang kalau onie buh ada gak yg berjangkit kanggggggg,takpon terus unfollow blog onie,miahahaha :P

    @Muhammad Saiazuan Norhalik sampai hati zuanggggggggggggg,haha

    @Ain SSB ainnnnnnnnnnnnnn,gadis englandddd.....miss u so much :D

    @lalala tak abih lagiiii,so tatau ada tinggal parut ke idok... SAPE PULAK LA lalalalalalala ni -..-"

    @syAzAnAsup ketam?aummmmmmmm :)

    @Aesya Zealous mau tak pening,pening la weiiiii,rumah dah la tingkat 4,hadoiiii

    @Ezad Skytech tula sebabnya wei,haha :P

    measehhhhhh sume yang mendoakan onie cepat sembuh :')

    ReplyDelete
  16. ala cian kat onie...sabar er...

    ReplyDelete
  17. ADEH..makin kurus la eh..jg kesihatan yaa

    ReplyDelete
  18. aigoo..kene demam campak ke? adeh..slalu kalau bebudak senang cket nak hilang parut campak..xpnah lg kne campak rasanya,tp pnah ambik vaksin dulu..hehe..neway,smoga cepat sembuh onie :D

    ReplyDelete
  19. onie awat ringan sgt aih., jge kesihatan k..

    ReplyDelete
  20. moga cepat sembuh ye onie...olwes sapu cream klinik kasi..so hilangla bekas hitam2 tu

    ReplyDelete
  21. adoiii.. jgn kluar rumah sampai bekas dia hilang. haha giler punya lama nak tggu sampai hilang tu.. hehe..

    jgn sedih2 tau hehe.. harap cepat sembuh k ;)

    ReplyDelete
  22. harap cepat lah baik ye . hehe , tak lme dah tuh .

    ReplyDelete
  23. adoii sbar jelahh syg...shda dah melaluinyer...haihhhh..mgeluh byk time tu ^_^

    ReplyDelete
  24. aduhaii kurusnya awop...saya jugop gemok..:(

    ReplyDelete
  25. even tak dtng blog tapi bersua di fb dan tweeter kan..:P

    ReplyDelete
  26. baru kene demam cmpak ke..alamak.larik!!! hehehe kidding

    ReplyDelete
  27. adei..ringan giler ko onie..meh ambik daging aku & jue yg byk melimpah limpah ni..huuhuuhuhuhuhu....

    ReplyDelete
  28. sebenarnya onie dh sihat,boleh raya dah..haha

    thanks share doa tuee.

    ReplyDelete

Terima kasih korang sudi komen. Nanti komen la lagi,hehe..