Buku Rancang Wang Sejak Jatuh Cinta

by - March 11, 2013


Selepas buku istikharah cinta, buku rancang wang sejak jatuh cinta telah menambat hatiku, jatuh cinta bukan kerana covernya dan bukan juga kerana design covernya,tetapi isi kandungannya sangat bermanfaat bagi mereka yang belum berkahwin dan sesuai juga pada yang sudah berkahwin..




Apa yang menarik tentang buku ini dia mengajar kita menjadi seorang hamba yang bukan hanya sebagai raja sehari semasa hari perkahwinan,tetapi menjadi seorang hamba yang pandai menguruskan hal hidupnya ...

Sinopsis Belakang Buku:


  • Manusia bijak tidak akan pernah gagal merancang,walaupun perancangan mereka itu belum tentu berjaya
  • Begitu juga dalam aspek perhubungan.Bukan mudah mahu merancang perkahwinan yang penuh bahagia, sekiranya tidak dimulakan sejak dariawal jatuh cinta.
  • Rancang Wang Sejak Jatuh Cinta mampu mengelakkan bakal pengantin daripada terjebak dengan episod masalah kewangan yang berpanjangan, sebaik sahaja bergelar pasangan suami isteri.
  • Malah mengelakkan pasangan daripada hanya menjadi raja untuk sehari, tetapi menjadi hamba untuk sepanjang hayat.



FASA PERMULAAN
  • Hukum Berkahwin
  • Syarat Sah Nikah yang mudah
  • Tanggungjawab seorang ayah
  • Duit poket bulanan untuk ibubapa
  • Rancang bilangan anak sebelum jatuh cinta
  • Dua Jiwa yang ada 1001 perbezaan
  • Persiapan melangkah ke Alam Rumahtangga
  • Dari 24 Jam menjadi beberapa jam
  • Cari Rumah Sebelum Tangga
  • Belanja Kahwin Mimpi Ngeri Lelaki Macho
  • Kahwin Muda Atasi Zina
  • Kahwin semasa belajar
  • Kahwin dengan pasangan dari negeri lain
  • Perayaan @ Ganjaran yang meningkatkan kualiti hidup
  • Kursus Perkahwinan


FASA PERSEDIAAN UNTUK BERKAHWIN
  • Kursus Kewangan untuk bakal pengantin
  • Cara mudah untuk mengumpul duit belanja kahwin
  • Bercerai sebelum berkahwin
  • Raja Sehari ataupun Raja Sepanjang Hayat
  • Belanja Kahwin yang boleh dielakkan
  • Jika semua orang buta
  • Belanja yang merugikan @ hangus
  • Kurangkan kos Perkahwinan / Belanja kahwin yang boleh dielakkan
  • Perkahwinan yang paling mewah dan kaya
  • Wang Hantaran Paling Ideal
  • Bilangan Jemputan Kahwin
  • Kad Kenduri Kesyukuran perkahwinan
  • Kad Kahwin Selepas Kahwin
  • Saiz Kad Kahwin
  • Kad Kahwin Maya
  • Kad Kahwin Bertol
  • Kad Kenduri Makan Percuma
  • Buat Duit/Pahala Dengan Kad Kahwin
  • Senarai Hadiah Barangan Yang Diperlukan
  • Perancang Perkahwinan
  • Membina Peta Raja Sepanjang Hayat

FASA KAHWIN
  • Perkahwinan ‘Pertama’ yang paling bahagia
  • Kalendar Perkahwinan
  • Majlis Merisik dan Pertunangan
  • Nikah tanpa kenduri (nikah gantung)
  • Membiayai pernikahan dengan pinjaman
  • Gantikan hantaran dengan masa depan
  • Hantaran membuat hubungan mertua rapat
  • Majlis Perkahwinan di Hotel
  • Majlis Perkahwinan di Dewan Orang Ramai
  • Majlis Perkahwinan di rumah
  • Kenduri kahwin yang ringkas tetapi bahagia
  • Jemput Ustaz ataupun penceramah @ Raikan Tetamu Dengan Kejutan
  • Melangkah ke Alam Rumahtangga dengan Halal


FASA SELEPAS KAHWIN
  • Kenduri yang membuatkan pengantin perempuan muflis
  • Bincang, bincang, bincang
  • Bulan Madu Import tidak menjaminkan kebahagiaan
  • Bulan madu gaya tempatan – Melangkah ke Alam Rumahtangan Dengan Selamat
  • 1 Akal 9 Nafsu
  • Anai-anai dalam rumahtangga – tambah sikit berkenaan estim diri,
  • Ekonomi Teguh rumahtangga kukuh
  • Dasar Ekonomi Keluarga Selamat
  • Gunakan Sistem Sampul Surat
  • Mula dengan penuh ataupun setengah berisi
  • Kenapa Berjimat! tidak perlu membazir
  • Suami isteri bekerja
  • Kahwin Grand Bercerai Grand
  • Tahun pertama selepas kahwin
  • Ilmu yang mencuri dari dompet kita
  • Hiasan menegangkan lagi hubungan suami dan isteri
  • Apabila Jiranmu mengatakan kamu baik
So? bestkan isi kandungan dia,jom dapatkan segera dipasaran :)

You May Also Like

17 comments

  1. nk kena beli la buku ni gk. hehe. abis kn baucer. hikhik

    ReplyDelete
  2. nasib baik dah kahwin =)

    http://snjhanacollections.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. Mek onie sendiri udah mau nikah atau udah nikah? Gurau yee , btw udah di-follow mbak , jemput follback ya http://ekoutomonugroho.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. emangmek onie belum mau nikah atau sudah nikah, saja mahu baca buku ini :)

      Delete
  4. Menarik ni. Sesuaaaiiii sgt ngn nina nih. Huhu. Bulan3 beli tiket flight jea. Acaner??

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaaaaaaaaaaaaaaaaa,beli tau :P

      Delete
  5. Dgr tajuk pun da best. Kena carik ni! :)

    ReplyDelete
  6. dah kawen pon boleh baca jugak ni..onie, pinjam!ahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. bolehhhhhhhh baca kak.... meh amik kat umah :P

      Delete
  7. Assalamualaikum. bagus buku ni. kat mana beli? sheila nak beli gak. heheh bagus2 ilmunya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam sheila....onie beli kat tesco setia alam,biasa buku macam ni kat mph/popular kedai buku mesti ada :D

      Delete
  8. Buku yang baik.. Nak carilah nanti. Terima kasih onie kongsi dengan kitaorang.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama yousof :D
      selamat membeli,besttttttttt bukunya

      Delete

Terima kasih korang sudi komen. Nanti komen la lagi,hehe..