JOM KE LE FRENCH FESTIVAL 2019




Jom Ke Le French Festival 2019 | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Yeay! Bulan Mac dah nak melabuhkan tirai. Jadi lepas ni masuk bulan April dan paling aku tak sabar adalah Le French Festival Edisi ke-18 di mana event ini bakal menyajikan tentang pertunjukan yang menarik dari negara Perancis dan pengenalan Franco-Malaysian sebagai pengarah budaya dan warisan Perancis. Jadi, excited tak korang? Korang yang meminati tentang budaya dan warisan Perancis wajib baca sampai habis kerana banyak aktiviti yang bakal dipersembahkan mengikut tarikh dan lokasi yang terpilih.



Pada 13 Mac 2019, telah berlangsungnya majlis pelancaran iaitu Le French Festival. Acara Perancis tahunan yang dinantikan di Malaysia kini kembali dengan edisi ke-18 Le French Festival (LFF). Dari 4 April sehingga 12 Mei, LFF telah bersedia untuk membawa rakyat Malaysia ke dalam pengalaman yang sungguh menarik dalam acara-acara menawan termasuk pemilihan pawagam Perancis, pameran seni, persembahan muzik dan teater, gastronomi dan banyak lagi.


Sejak penubuhannya pada tahun 2001, LFF telah berkembang secara beransur-ansur sebagai jambatan penukaran budaya antara Perancis dan Malaysia ketika berjaya menubuhkan akar-akarnya di empat bandar utama, menjangkau puluhan ribu penonton dan antaranya adalah Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Johor Bahru dan Kota Kinabalu. Untuk kali pertama, edisi ini dengan bangganya akan dibentangkan oleh GH Mumm Champagne, Champagne No.1 Grande Maison di Perancis dan Golden Screen Cinemas (GSC) sebagai kolabrasi lama dan rakan kongsi French Film Festival ini. Selain itu, di festival ini juga akan membawa bersama pesta untuk semua orang dari semua lapisan masyarakat termasuk keluarga dan kanak-kanak, peminat Perancis, peminat filem dan makanan-makanan. Beberapa slot untuk festival ini merangkumi beberapa program yang direka khas untuk sekolah dan universiti.




Buat kali pertama dalam sejarah LFF, penganjur Alliance Française (AFKL) dan Kedutaan Perancis di Malaysia bukan sahaja akan mengendalikan pelbagai program dan artis dari Perancis tetapi juga akan memainkan peranan pengarah sambil bekerjasama dengan syarikat teater yang diakui secara nasional di Malaysia, KL Shakespeare Players (KLSP) untuk mencipta prestasi khas untuk LFF 2019. Jangan lupa korang untuk tengok drama yang paling terkenal di teater Perancis iaitu Cyrano de Bergerac (The Story of Cyrano de Bergerac) nanti tau. Lain dari yang lain okay teater dorang.




Encik Jacques Bounin, Pengarah Alliance Francaise Kuala Lumpur berkongsi bahawa dengan Malaysia sebagai rakan ekonomi Perancis kedua terbesar di ASEAN, pertukaran budaya dan peruntukan penting dalam semua segmen pertumbuhan bagi kedua-dua negara. Oleh sebab itu, wujudnya Le French Festival ini. 

LFF 2019 akan menampilkan trend dan hiburan terkini dari Perancis termasuk:

  • French Film Festival terbesar di Malaysia dengan lebih daripada 16 filem Perancis yang memenangi anugerah (dengan sarikata Bahasa Inggeris)
  • Pelbagai artis muzik dari Malaysia mempersembahkan muzik Perancis
  • Pertunjukan teater dan tarian secara langsung
  • Acara Art de Vivre termasuk merasa makanan dan minuman Perancis, kelas memasak dan banyak lagi!



Beberapa acara menarik lain untuk ditinjau di LFF 2019 termasuk:
  • FUNAN - Nikmati filem animasi Perancis yang memenangi Anugerah Filem Terbaik di Annecy Animated Film Festival 2018 yang ditulis dan diarahkan oleh pembikin filem berbakat Perancis Denis Do
  • Paris, oleh Lorant Deutsh - Perjalanan di sepanjang sungai Seine dengan pelakon dan penulis Perancis terkenal Lorant Deutsch dalam pertunjukan teater yang meriah
  • Exit - Persembahan hip hop luar biasa yang lucu dan remeh oleh Art Move Concept
  • Pameran Seni Pop Brand New World - Mengagumkan karya artis Perancis kontemporari Argadol yang dibuat secara eksklusif untuk Festival Perancis Le 2019 yang menggambarkan cabaran global semasa melalui Visual dan Street Art yang menakjubkan.
  • Bengkel roti dengan Paul - Pelajari untuk membuat roti Perancis secara langsung dari Master Bakers PAUL iaitu seorang duta seni de vivre Perancis
Kalau korang tahu, Sharifah Amani merupakan penyokong setia bagi filem dan penggemar filem Perancis. So, kalau Sharif Amani suka, why not kita tengok sekalikan? Tapi honestly, aku pernah juga tengok filem Perancis, dah plot cerita, scene dalam cerita pun sangat superb best! 


Korang boleh nantikan Le French Festival 2019 seperti di bawah:
  • Kuala Lumpur : 4 April - 28 April 2019
  • Penang : 25 April - 5 Mei 2019
  • Johor Bahru : 2 Mei - 5 Mei 2019
  • Kota Kinabalu : 9 Mei - 12 Mei 2019





HASHTAG: #lefrenchfestivalmy

Volunteering, bookings (tasting events, etc) general queries:
info@lefrenchfestival.com.my or +603 - 26947880


2 ulasan:

  1. Acara menarik pilihan saya mungkin bengkel roti bersama Paul.
    Roti perancis kan special, so rugi kalau tak belajar. :P

    BalasPadam

Terima kasih korang sudi komen. Nanti komen la lagi,hehe..