BELAJAR FLATLAY BERSAMA TEACHER AZRIN



Belajar Flatlay Bersama Teacher Azrin | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Finally! Ada masa pun nak update blog sendiri. Serius, lately ni memang busy gila. Since ramai yang suka dengan posting onie di instagram dan facebook baru-baru ni berkenaan bengkel flatlay haritu. Yess! Jom baca kisah onie sepanjang di bengkel flatlay hari itu. Untuk bengkel yang onie hadiri ini sebenarnya organize from Butterfly Project dan onie rasa dah ramai pun tahu dengan kewujudan Butterfly Project ni kan?




Thanks to Butterfly Project for organizing and sponsoring tea time..

Okey first thing first, let me said thank you to my favourite community; Butterfly Project! Thank you for inviting me last time for organizing and sponsoring tea time! OMG! Dah la best, banyak pula aku belajar dengan komuniti ni. Butterfly guide? Yess! I'll follow for my content as well. (Semoga aku terus rajin). Daripada team Butterfly Project sampailah pada kawan-kawan yang join Butterfly Project ni. Sungguh aku cakap, komuniti ini memang terbaik dan aku banyak belajar dari situ. Lagipun team Butterfly Project memang daebak! A big thank you too Tammy for inviting me ya. Tak sangka sebenarnya onie terpilih untuk bengkel flatlay ni. Sebab ramai yang send form to join this. Alhamdulillah 💌

Instagram: Butterfly Project





Hello Teacher Azrin! 

First time i meet with her and a lot of things i learn from her. Rupanya, nak belajar flatlay ni bukan senang ye. Dia memerlukan kesabaran yang sangat tinggi. Sumpah onie suka tengok gambar flatlay from Teacher Azrin di instagram. Teacher Azrin, siap bawak props dia yang cantik ya rabbi ye. Terbaiklah Teacher Azrin. Geram pulak nak cari props yang sama cantik dengan props Teacher Azrin tu. Berebut jugaklah kita orang ritu pilih props yang cantik masa sesi belajar dan sesi assignment ritu,haha...So, yang mana berminat nak join bengkel flatlay ni korang boleh terjah instagram From The Top, sebab kat sana korang boleh tahu bila tarikh yang akan ada bengkel flatlay,hehe..

Instagram: From The Top



Yummy food from Delectable By Su..

Oh ya! Thank you Tammy for sponsoring tea time. First time juga la onie sampai di Glasshouse Seputeh ni. Tak sangka ada cafe yang super kebabom cantik dan desert yang superb delicious! Tak sangka. For those yang nak lepak-lepak ke dating ke celebrate any event ke, please come here and you guys should try any desert from Delectable By Su tu. Sedap. Selain itu, Delectable By Su ni adalah lokasi bengkel flatlay yang telah dilangsungkan haritu. Nice. Pandai Mamasan pilih lokasi. Parking pun mudah,hehe.. And the venue not so crowded masa i pergi tu. So, memang enjoy sangat masa bengkel tu.

Instagram: Delectable By Su



OMG! Thanks to Emi Goto to for bringing and decorating flowers for the flatlay workshop!

Well! Before this i already knew Emi Goto from Avant Garde Blooms,hehe.. Suka yang amat tengok gubahan bunga from Emi Goto dan bunga-bunga yang digunakan untuk buat gubahan. Bukan senang ye nak gubah bunga, lelagi bunga segar. Penjagaan rapi bunga segar ni memang kena betul-betul jaga tau. 

Instagram: Avant Garde Blooms



During Event Flatlay Workshop..

Semasa bengkel flatlay ni, onie didedahkan dengan dua sesi iaitu sesi pembelajaran dan sesi tugasan. Kedua-dua sesi ini kami buat dalam kumpulan which is my team adalah Rawlins, Onie dan Sally. Kami namakan kumpulan kami adalah ROSÉ. Haaaa, indehkan nama itu?hehe..So, kami belajar dengan tips yang telah diberikan oleh Teacher Azrin dan kami gunakan tips tersebut pada sesi tugasan pula. 










Rupanya setiap flatlay yang kita nak buat tu kena ada objektif sebenar dan kita tahu yang mana satu kita nak fokus pada flatlay tu. Mana satu kita nak highlightkan. Arrangement pada setiap flatlay pun penting juga supaya 


So ini adalah 7 benda onie belajar masa bengkel flatlay haritu..

  1. Think of your thing
  2. Lay down your background
  3. Pop your props
  4. Change and arrange
  5. Dating with the 'handsome' lighting'
  6. Keeping it neutral and simple
  7. Have loads of fun





So, 7 benda ni sangat penting untuk buat flatlay. Flatlay sebenarnya dalam sudut 90 darjah dan the best result is using ur HANDPHONE only! Try la. hehe..Thank you Teacher Azrin sebab ajar kami 7 tips ini. Bila sesi pembelajaran berlangsung, kami macam tak berapa fokus sangat dengan flatlay yang kami nak buat dan banyak kecacatan yang telah dijumpai oleh Teacher Azrin tapi untuk sesi tugasan pula kami berjaya menambat hati juri iaitu Teacher Azrin sendiri dan kami menang. Alhamdulillah, tahniah buat team ROSÉ dan terima kasih Althea Korea untuk hadiah yang awesome itu. 


Haaaaa, happy sebab bengkel flatlay ni dah lama gila onie nak join tau. Nasib baiklah ada peluang macam ni. 💌🤟 // Kalau nak tengok gambar lebih lagi korang boleh tengok di instagram @mekonie_ juga .


Tiada ulasan:

Terima kasih korang sudi komen. Nanti komen la lagi,hehe..