Sotong sumbat !

by - July 14, 2013

amboi,tak pepenah buat entry pasal resepi,tetiba harini nak berkongsi pulak, bhahahaha... ni nak kabo awal-awal, sotong sumbat air tangan umi memang disukai oleh kami sekeluarga.. sebelum gebang panjang,meh baca dialog antara onie dan umi.
onie: haa, umi jap-jap, nak ambik gambar..boleh letak dalam blog.
umi: pastu cakap mu yang  masak
onie: *okeh,sentap gilooooo,haha*
Sape antara pembaca blog mek onie ni memang suka gila dengan sotong sumbat? korang memang terbaik, sedap sangat kot sotong sumbat ni. okey,yuk cerita resepi apa yang umi onie guna..


Pertama: Beras Pulut

Beras pulut ni la yang akan di sumbat dalam sotong (eh,baru perasan,gambar sotong takde,haha) . Sukatan tu ikut citarasa memasing,nak sikit boleh,nak banyak pun boleh, kalau banyak lagi sedap ;)



Kedua: Daun Pandan

Daun pandan ni diikat menjadi kecil dan direndam bersama sotong yang telah disumbat 
dengan beras pulut,daun pandan ni digunakan untuk menambah bau wangi pada masakan . 



Ketiga: Santan Kelapa

Ofkos la kena guna santan, kalau tak guna takde la sotong sumbat,haaaa...



1. Asingkan kepala sotong dan badannya.

2. Masukkan beras pulut bersama santan tadi dalam 1 mangkuk sebelum menyumbat beras pulut dalam sotong. Selepas memasukkan santan bersama beras pulut tadi, cucuk-cucuk pada bahagian badan sotong supaya masa masak nanti,santan akan masuk dalam sotong tersebut.

3. Lidikan kepala sotong bersama badannya supaya beras pulut tadi tak terkeluar.

4. Masukkan gula melaka,santan dan daun pandan mengikut citarasa masing-masing . Santan tu tak payah nak banyak sangat,nanti kuah cair tak sedap.

5. Masak sehingga likat !


*letak la secubit garam nak bagi masin2 sikit noh...


Gambar sebelum masak,yang coklat-coklat tu gula melaka.


Siap ! pastu potong-potong la cenggini,senang nak makan nanti,haaaa :D

dah itu je, selamat mencuba :D

p/s: maaf,salah timing aku ni pun nak update pasal sotong ni haaaaa! ^_^V

You May Also Like

19 comments

  1. xpernah mkn walaupon ore klate..haha

    ReplyDelete
  2. wahhh. macam sedap je. terliur menengoknye. hehehe...

    ReplyDelete
  3. Sedap, anis suka sotong sumbat.. Nak buat, tak reti.. Thanks onie share resepi.. Hehe

    ReplyDelete
  4. sedap sngat! baru ingat nk buat.. :)

    ReplyDelete
  5. pernah makan juga..sedap..:)
    dulu xtahu yg sotong sumbat ni manis pastu siap mkn dgn nasi lg..hehe..mmg buat malu jea masa tu..bknnya skit byk pula tu ambik..hadoi..hehe

    ReplyDelete
  6. dulu mak pun pnh buat sotong sumbat ni..blajar dari orang thai..anwy..tq share resipi ni mek onie

    ReplyDelete
  7. yg onie punye lain sikit dr lea
    lea nyer kaler putih kuahnya...
    ahhh terliur sudah

    ReplyDelete
  8. nampak mcm sedap tapi sayang xmakan sotong.. sbb takut tgk haha

    ReplyDelete
  9. Sotong sumbat? Bukan oghe panggil ketupat sotong ko? Hilir molep dio eh

    ReplyDelete
  10. kat ganu banyakkkkk. tp z x makn pon. heee

    ReplyDelete
  11. Ketupat sotong yang memang wajib jadi juadah bbuka tiap2 kali bukak pose dekat kampung kat Besut.

    ReplyDelete
  12. wahhhh nampak sedap sgt!!!! insyaAllah nt akak nak cuba lah!!!

    ReplyDelete
  13. manis x onie~h0h00..kna try lak~sbb akak dok wt sotong sumbat masak lemak..hee jenis suka pedas

    ReplyDelete
  14. tu hari pun akak ada upload resepo stong sumbak...hehhe

    ReplyDelete

Terima kasih korang sudi komen. Nanti komen la lagi,hehe..