Dream trip to Macau

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Ewah tajuk tu, kemain tau berangan nak ke Macau,kikikiki. Tapiiii,tak salahkan bila berangan nak ke Macau? Semoga impian ini menjadi suatu kenyataan dan start dari sekarang kenalah berjimat. Tapi, kan best kalau ada yang sudi sponsor A-Z kan? Nak harap duit gaji ni,mungkin tahun 2030 kot baru dapat pergi Macau,huwarrrrr...



Takpe-takpe,anggap sahaja ini angan-angan untuk hadiah birthday aku yang tak lama lagi menyusul iaitu pada bulan 6.12.2014. Heiiiiii,seriously aku tak pernah dapat hadiah yang paling best melainkan hadiah dari orang tua aku yang membesarkan aku hingga dapat mencari rezeki sendiri. Disebabkan 'dream trip to Macau' ni membuatkan fikiran aku tak berhenti memikirnya. Terus wujud entri DREAM TRIP TO MACAU. Macau weh,sape taknak pergi...Dapat kenal negara orang, culture dorang, makanan dorang, tempat menarik di Macau,heiiii..siapa yang taknak berangankan?hehe...walaupun aku ni bukanlah seorang kaki travel,tapi aku berkeinginan sangat untuk mengenali negara MACAU.



Ada sebab-sebab kenapa aku nak ke MACAU,antara sebabnya adalah:-
Sebab kenapa aku nak pergi MACAU?


1. Seni Bina Bangunan di Macau Fisherman's Wharf sangat cantik !!!!



Pelbagai seni bina yang terdapat di Macau Fisherman's Wharf, ini adalah tempat pertama yang menarik perhatian aku untuk ke Macau kerana aku sukakan sesuatu yang cantik esp.seni bina bangunan. Macau Fisherman's Wharf ini juga dikenali sebagai taman tema. Kebiasaannya,pelancong akan ke sini untuk bergambar. Aku kalau ke sini mesti nak berjam-jam ambik gambar,confirm!


The Roman Coliseum Park


The Roman Coliseum Park




A Portugese Buliding,homaiiiii... tak payah dah pergi jejauh,kat Macau pun dah ada oiiiiiii, suka gila,vintage pulak tu. 


Sebab ini lah aku nak ke Macau, seni bina di salah satu tempat pelancongan iaitu di Macau Fisherman's Wharf sangat menarik perhatian aku. Untuk pengetahuan korang, Macau Fisherman's Wharf ini mempunyai 3 bahagian dimana bahagian pertama dikenali sebagai Dynasty Wharf ,yang menampilkan sejarah silam China dahulu kala. Manakala bahagian kedua pula adalah East Meet West,yang mencampurkan tradisi timur dan barat. Akhir sekali,bahagian ketiga iaitu Legend Wharf. Bahagian ketiga ini paling best sebab adanya tradisi seperti di di Vanice, Portugal,Sepanyol dan lain-lain lagi.



Taman tema disini juga mempunyai tempat untuk bershopping,rekreasi,hotel dan banyak lagi yang aku rasa kalau dapat explore sendiri lagi best !!!!!


Okay,ini adalah sebab pertama kenapa aku nak ke Macau,sebab kedua dan ketiga sila baca di bawah,hehe...


2. Nak panjat Macau Tower!!!!! 


from google

Sebab kedua aku nak ke Macau adalah aku nak teropong serta merasa pengalaman naik menara Macau ni, terus dapat tengok apa yang ada kat Macau. Teringin nak naik level 58 dia tu untuk aktiviti Indoor Observation Deck kerana dapat melihat pemandangan dari Macau Peninsula, Taipa, Coloane dan Pearl River Delta.  Selain itu, di menara ini juga terdapat lantai yang dipasang dengan menggunakan kaca transparent yang mampu mengubah pandangan ke aras bawah sekali dimana berjalan di awangan,auwwwww... Serius aku teringin untuk merasa kegayatan tersebut,haha... Selain daripada Indoor Observation Deck ini,terdapat juga Outdoor Observation Deck iaitu BUNGY JUMP!!!! perghhh gila, aktiviti agak scary tapi aku tak pernah cuba lagi... 


Semoga aku dapat bergambar di tepian atau di dalam menara Macau ini,Cisssss! berangan lagi aku ni,wakakakakaka...

Sebab ketiga aku nak ke Macau adalah..


3. Mencari ketenangan di Show Performance Lake!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



from google

Heiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ! Walaupun ianya pancutan dari air,aku yakin setiap pelancong akan datang ke sini apabila penat berjalan seharian di Macau. Mesti ada relaks sikitkan? Kalau aku,aku takkan lepaskan peluang ke sini untuk tengok pertunjukan pancutan air (performance lake) . Diiringi dengan lagu-lagu,heiiiiiiiiiiiiiiii.... bestnyaaa!  Bestnya bestnya!!!!!



Tulah 3 sebab kerana aku nak ke Macau; seni bina, pemandangan dan ketenangan. Sesungguhnya, jika impian aku tercapai aku akan menggunakan masa yang sebaiknya untuk explore Negara Macau. Allahurabbi, berangan sangat mek ni.


Dannnnnnnnnnnnnnnnnn disebabkan Nuffnang Malaysia  mengadakan contest trip ini, terus aku join dan kenapa Nuffnang Malaysia mesti hantar aku untuk peluang yang awesome ini ,kerana aku mengganggap jika aku menjadi salah seorang pemenang trip ini aku sangat bersyukur kerana ini adalah hadiah hari jadi aku yang tak lama lagi. Sebab kedua, (cis,banyak pulak sebabnya..) kerana aku sentiasa support Nuffnang sejak 5 tahun yang lepas,haaaaaa.... Dengan Nuffnang jugak,aku banyak terima peluang yang sangat best selama aku blogging dan menggunakan pengiklanan dari Nuffnang.  Adalah berbesar hati jika kali ini aku berpeluang terbang ke Macau under Nuffnang,fuh ! Terima Kasih Nuffnang atas semua peluang yang telah diberikan sebelum ini, Mek Onie sayang Nuffnang (sound like 'membodek' tapi seriously aku sayang Nuffnang !)


Thanks juga pada Macau Government Tourist Office (MGTO) . Pada siapa yang ingin tahu lebih lanjut tentang Macau boleh klik link atas ni,makasih!




Semoga aku tidak bermimpi.


Salam Sayang,
Mek Onie
letopink@yahoo.com

33 ulasan:

  1. All the best..akak pun kalau boleh nak explore Macau....happening kat sana..sebelum ni dh sampai Guangzhou.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. jom la kak, bestnyaaaa...suka tang building dia !!!

      Padam
  2. Best jugak tu kalau dapat ke Macau..All the Best Mek Onie :)

    BalasPadam
  3. gud luck Mek Onie, nanti belikan key chain tuk BBL

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanks BBL,doakan kejayaan saya kali ini,cewah..hihi

      Padam
  4. Balasan
    1. salam perkenalan juga sis.. terima kasih banyak for wishing :D

      Padam
  5. Balasan
    1. alahai sweet tau akak ni,hehe...semoga beroleh kejayaan dan semoga tidak mimpi T_T

      Padam
  6. all the best. opss rasa nak join juga :P hehe

    BalasPadam
  7. All the best! :D Bestnya dapat peluang ni. Hihi tak dapat nak join, tak de cuti masa travel period tu. T_T

    BalasPadam
    Balasan
    1. sis join je.. masa tu belakang kira dulu..hik..yang penting dah kabo ke bos,muahahahahaha *terlajak over

      Padam
  8. nasib baik terbaca entry ni..lupa dah nak buat..sempat lagi tak ni aih..

    BalasPadam
  9. all the best yer :D seronok bace cek onie tulis ni :D
    salam perkenalan dari Germany :D

    jindrisska.blogspot.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Allah, dapat kenalan dari germany!!!! happynya saya...thanks sudi drop ur comment here sis :)

      Padam
  10. pape pun, all the best la mek. uncle zuan masih lagi dok fikir idea ni

    BalasPadam
  11. good luck sis. mana tahu ada rezeki sis dan mana tahu ada rezeki pada saya jugak.
    http://secantikmanis.blogspot.com/2014/10/dream-trip-to-macau.html

    BalasPadam
  12. good luck sis. mana tahu ada rezeki sis dan mana tahu ada rezeki pada saya jugak.
    http://secantikmanis.blogspot.com/2014/10/dream-trip-to-macau.html

    BalasPadam
  13. penat nak perah idea buat entri ni...all the best ye onie...

    P.S - teringin juga nak pergi Macau ni sejak Running Man pernah shoot kat sana beberapa tahun lepas...Macau Fisherman Wharf...Macau Tower...siap buat bungee jump dari Macau Tower tu...best giler ! :D

    BalasPadam
  14. Bestnya kalau jadi kenyataan ni oniee... nak join jugak boleh ke ni???

    BalasPadam
  15. Macau sgt menarik! Good luck! :)
    http://memyselfandmelvin.blogspot.com/

    BalasPadam
  16. Nice one! and good luck!
    http://chengywong.blogspot.com/

    BalasPadam

Terima kasih korang sudi komen. Nanti komen la lagi,hehe..