TIPS UNTUK BERCUTI KE PULAU LANGKAWI DAN MENCARI FLIGHT DAN LANGKAWI HOTELS

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Okay, sebut je hal Langkawi ni, aku rasa ramai yang dah pergi Langkawi kan? Eventho aku yang baru pergi sekali (sekali kot rasanya) ni pun rasa nak pergi lagi. Langkawi ni pulau yang terbesar dan bukan semata-mata ada pantai je tau. Dah kalau besar pulau dia, sah-sah la banyak tempat menarik nak pergikan? Satu lagi, Langkawi ni sebenarnya adalah Pulau Lagenda tau korang. Penuh dengan kisah bersejarah. Nama pulau ni pun dah bersejarah apatah lagi tempat-tempat disanakan. Sebelum aku nak sentuh tajuk atas ni, izinkan aku berkongsi sedikit sejarah Langkawi ni. Bagi yang tak tahu lagi, Langkawi ini terletak di utara Selat Melaka di selatan Laut Andaman berhampiran sempadan Malaysia dan Thailand. Kalau ditanya-tanya lagi, Gunung Raya inilah sebenarnya titik tertinggi di Langkawi. Bukan tu je korang, pulau ini mengandungi 99 pulau yang merangkui jumlah kawasan darat. Fuh!


Belajar bersederhana


Dah tahu serba sedikit sejarah dia kan korang dan meh nak tanya,kebiasaannya korang ke Langkawi naik apa? bagi yang tinggal di pantai timur seperti Kelantan dan Kedah dah tentu menggunakan kenderaan darat dan akan berhenti di Kuala Kedah atau Kuala Perlis kan? So, pilihlah pengangkutan apa yang korang nak pakai,eiher by land or air. Kalau orang kl atau belah-belah selatan yang teringin nak ke Langkawi tapi dorang pilih darat, maka ikutlah highway PLUS tu tau atau pun korang boleh pilih samada nak ambil train. Tapi seronok jugak naik train.



Even masa dia agak panjang tapi experience tu penting. Kat sana banyak yang teramat hotel dan mengikut kadar yang sangat berpatutan. Sampai sana pulak korang decide lah nak stay hotel mana. Murah mahal tu bergantung pada tukang pegang duit. Kalau yang backpacker dah tentu nak cari hotel murahkan? Antara website yang aku suggest kat korang adalah traveloka . Aku rasa nama Traveloka tu tak asing dah kan bagi kaki jalan ni? Hehe

Sebanyak 198 hotel yang ada di Langkawi


Mesti ramai yang tertanya-tanyakan sampai sana nanti nak buat apa kan? Haaaaaaaa, disebabkan aku pun pernah sampai ke sana. Aku ada beberapa tips untuk mereka yang nak ke Langkawi ni haaa.

  1. Hotel *Cari hotel di TRAVELOKA
  2. Pengangkutan *Cari hotel di TRAVELOKA 
  3. Tempat menarik *rujuk bawah
  4. Kedai makan *rujuk bawah

4 benda ni aku pointkan dulu biar senang korang nak buat checklistkan. Seperti yang korang tahu, di Langkawi ni memang banyak jugak hotel dan kalau nak dapatkan hotel dengan harga murah aku sarankan korang bukak laman web Traveloka. Satu tips di sini adalah kalau bajet ke Langkawi tak tinggi dan nakkan penjimatan korang boleh usha beberapa hotel murah di Langkawi di sepanjang jalan Pantai Cenang. Selain tempat untuk menginap, kenderaan nak ke Langkawi macam yang aku cakap tadi. Pilihlah yang terbaik. Tempat menarik di Langkawi? haishhhhhhh,banyak gila kot dan antaranya adalah pantai yang bersih dan cantik untuk korang chill-chill. Sukan air seperti jet ski, banana boat dan parasailing pun tak ketinggalan jugak tau korang. Rugi la kalau sape yang tak cuba aktiviti sukan air ni aku mohon korang menyesal,haha. Paling worst sekali bila weekend atau public holiday kunjung tiba, alahaiii jalan kat sana macam tin sardin crowded dia.Di sepanjang pantai tu kan, korang akan perasan orang bagi sewa basikal ataupun skuter bagi tujuan mengurangkan kesesakan jalan raya. Bagus konsep ni, aku suka :)




Rerasa nak privasi ke kan, silalah pilih The Datai Langkawi dan pada yang suka sunyi dan tak terganggu bolehlah pilih The Datai Langkawi. Yup, tempat ni memang jauh dari kepadatan manusia dan pantai kat sekitar ni sunyi dan yang paling best kat sini ada cruise untuk korang explore the shimmering and captivating Andaman coastline. Ada jugak golf course, rerasa nak  main boleh je. 



Dah tahu semua atas tadikan, perjalanan dari bawah sampai ke puncak gunung mengambil masa selama lebih kurang 15 minit. Haaa, masa tu nak fefeeling ke, nak ambil gambar ke,silakanlah. Cumanya, bila sampai atas tu.. Haaaa, jiwa anda tercabar rasa maklumlah duduk di puncak bukit hati kena kental. Tapi serius best bila sampai puncak tu, lelagi bila naik Sky Bridge! Rindu! Sky Bridge tu kalau angin dia kuat, memang akan goyang tau jambatan tu, so siap sedia, hiks...Tips nak membeli tiket cable car ni adalah dengan cara membeli pakej yang dah termasuk Sky Dome and the Sky Rex. Maklumlah, cable car tu kalau tak ramai orang memang tak sah. So bawak bertabahla kan,haha..



Selain itu, jangan lupa melawat ke tempat-tempat menarik seperti:-
  1. Art in Paradise
  2. 5D Muzium - Believe Langkawi
  3. Pantai Cenang
  4. Pantai Tanjung Rhu
  5. Pantai Tengah
  6. Pantai Pasir Tengkorak
  7. Pulau Payar Marine Park
  8. Pulau Beras Basah
  9. Gunung Raya
  10. Air Terjun Telaga Tujuh
  11. Air Terjun Temurun
  12. Air Terjun Durian Perangin
  13. Tasik Dayang Bunting
  14. Dataran Lang
  15. Taman Lagenda
  16. Underwater World Langkawi
  17. Langkawi Wildlife Park
  18. Taman Buaya Langkawi
  19. Makam Mahsuri
  20. Galeri Padi
  21. Herbawalk Langkawi
  22. Kompleks Kraf Langkawi
  23. Oriental Vilage
  24. Galeria Perdana
  25. MARDI Langkawi Agro Technology Park
  26. Ismail Group
  27. dan banyak lagi


TRAVELOKA : CARI HOTEL DAN FLIGHT MURAH

PILIH DESTINASI ANDA

Fuh! ni kalau aku cerita detail lagi mahu tak habis kisahnya kan. Apapun, kalau korang nakkan sesuatu yang murah dan berbaloi aku sarankan korang download apps TRAVELOKA di telefon anda secara percuma dan terus cari untuk tiket flight dan Langkawi Hotels. Haaaaaaaa, apa yang aku suka bila guna TRAVELOKA ni adalah tiada cas tersembunyi pun haaaaaaa...Tu yang bagus TRAVELOKA ni. Apapun, berjalanlah dengan cara yang bijak tanpa membazir. Kadnag-kadang, bersederhana untuk melakukan perkara itu adalah sangat bagus dan akan mendatangkan kepuasan diri  :)

TRAVELOKA MENJANJIKAN HARGA JAUH LEBIH MURAH DAN PERBANDINGAN TIKET FLIGHT


JANGAN LUPA DOWNLOAD APPS : TRAVELOKA

Part paling tak sabar bila dapat shopping coklat satu beg troli,hahahahaha.... Okay, tak sabar nak ke Langkawi lagi ^_^

Salam Sayang,
Mek Onie
letopink@yahoo.com



Tiada ulasan:

Terima kasih korang sudi komen. Nanti komen la lagi,hehe..