5 TIPS MELANCONG DI DALAM NEGARA/DALAM MALAYSIA



5 TIPS MELANCONG DI DALAM NEGARA / DALAM MALAYSIA| Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. So apa benda yang korang wajib bawak bila ke sana ke mari.

Macam aku, aku akan bawak benda penting seperti handphone, powerbank,charger, kamera dan beg duit. Benda-benda tu memang wajib aku bawak bila travel. Tapi ada satu lagi benda yang penting bila travel ni. Haaa apa yang penting? Of course lah internet. Sesungguhnya internet ni sangat penting di mana saja kita berada. Sebab apa? Sebab kitakan tak biasa ke tempat orang. Walhal, tempat sendiri pun kadang-kadang boleh tersesat, inikan pula kalau ke tempat orang lainkan?

1. GOOGLE MAPS DAN WAZE

Macam aku, sebelum nak travelling.. benda paling yang wajib aku ada adalah telefon pintar,bateri yang penuh dan juga data internet. Heiiiiii, benda ni wajib kot penuh weh! So, macam aku cakap. Bila guna digi. Data plan memang sah-sah cukup untuk kegunaan sepanjang travelling. Sebagai pengguna google maps dan waze yang tegar, aku memilih google maps kalau jarak perjalanan jauh sebab untuk penjimatan bateri dan juga data. Kalau untuk jarak yang dekat, aku memilig aplikasi waze untuk membawa aku ke destinasi yang aku inginkan. Wajib memilih tau. Maklumlah telefon aku ni jenis yang cepat habis bateri. So, powerbank pun sangat diperlukan jika ada kecemasan.


Maklumlah, bulan ni saja korang mesti memerlukan internet yang super lamborghini demi kepantasan kan? Lelagi ni banyak open house dan banyak lokasi korang tak pernah sampai lagi.


2. SENTIASA ONLINE 

Blogger weh. Dah tentulah nak kena upload gambar. Aku memang jenis yang teramat benci kalau internet buat hal.

'Haaaa! Sekejap dah pukul 5 petang. Wajib muat naik sekeping gambar ni.'



Yesssss! Kadang-kadang itulah aku weh. Itu jugak benda yang aku suka buat bila ada internet ni. Kadang-kadang kita muat naik gambar ni bukan sebab kerana kita nak menunjuk ke apa. Tapi untuk berkongsi. Siapa saja la yang tak ada instagram, facebook, twitter dan media sosial yang lain lagi. Benda-benda yang melibatkan gambar ni memang aku suka. Tapi lagi suka bila data internet tu sentiasa laju berdesup bak kereta lamborghini, haaaaaaa....ada ke masalahnya ni? Kalau jadi blogger ni lagilah sikit-sikit nak kena update blog, sikit-sikit nak kena muat naik gambar. Pergi jalan mesti nak update gambar! Haaaaaa...nah! Internet jugak tu! Bukan apa, kadang-kadang ada benda yang perlu direply secepat mungkin. Hal kerja satu hal, haaaa..mesti nak kena keep update. So, internet memang sentiasa on!



3. CARI TEMPAT MENARIK DAN MAKANAN PILIHAN

Dengan adanya internet ni jugak, tak perlu risau! Sebab bila ada internet, mudahlah nak cari tempat menarik dan makanan pilihan. Dalam Malaysia ni beribu-ribu lokasi yang cantik. Beribu-ribu tempat makan yang best. Jadi, korang ambil telefon pintar korang tu dan  google je apa yang korang nak. Sebab apa, sebab sekarang ni semua ada di hujung jari je weh.


Haritu, aku ke Cyberjaya dan macam tak nampak kedai makanan yang buat hati aku ni tertarik untuk makan. Jadi bila aku on internet aku google tempat makan yang best, jadi nahhhh... menarik dokkkkk? Tengok ajela gambar atas ni. Menarik tak bekas air tu? 


Pastu, bila google lagi tempat menarik...Nah! Korang mesti tak pernah sampai lagikan tempat ni? Haaaa, ni hasil bila aku google la ni wei! Hahaha.. Sape dah sampai sini? Bestkan ? Dah la lawa tempat ni! Thats why, pentingnya internet weh. Aku ke sini pun last minute, jadi mula-mula tu aku tatau nak ke mana. Pastu bila ada idea aku google la tempat menarik di Johor. Haaaa, gambar aku dengan family snow white ni di Johor tau! Dalam Malaysia sendiri! Haaaaaa.... internet wajib weh.


4. HALLO GRAB CAR, UBER, FLIGHT DAN TRAIN

Tips yang keempat ni adalah:-
Hallo Grab Car!
Hallo !
Hello segala-gala flight!
Hello Train!

Ni adalah tips keempat bila melancong! Benda-benda macam ni kita kena alert incase kalau terlepas flight ke, terlepas grab car, nak cari uber ke, nak naik train ke... Just google weh! Internet ni sangat penting bila kita ada dalam situasi yang memerlukan. Jadi, bila kita dah bersiap sedia kalau berada dalam situasi kecemasan. Kita sendiri boleh bergerak sendiri tanpa menyusahkan orang lain. Just booking di internet dengan guna data plan dari digi ! Yeayyyyyy! Dalam keadaan macamana pun, siap sedialah untuk membeli internet. So, tak ada masalah la kalau nak beli tiket ke. Panggil uber ke. Internet je weh!


Macam aku haritu, disebabkan kereta aku kena langgar dan aku urgent nak ke tempat servis kereta. Jadi, aku gunakan internet untuk guna uber! So, bila kita diletakkan di sesuatu tempat yang kita tak pernah sampai (dalam Malaysia) dan tiada transport, kita tak perlu gusar dengan situasi tersebut. Haaaa, itulah tips yang sangat berkesan. Internet ni sebenarnya memudahkan pergerakan kita juga selain mencari lokasi menarik dan tempat makan yang best. Hehe


5. BOOKING HOTEL 

Part yang paling aku suka adalah booking hotel. Bila kita ada internet dan kita berada di luar kawasan serta memerlukan tempat penginapan and at the same time kita tiada bajet. Jadi, time ni jugaklah kita perlu gunakan internet sebaik mungkin untuk mencari hotel-hotel yang mengikut bajet kita.


Ikutkan cerita aku haritu,sebelum aku nak menginap di hotel tu..aku google internet yang jimat dan berbaloj serta strategik. And yessss! Jumpa! Tapi bila ada penambahan hari lagi untuk aku stay di sesuatu lokasi dalam Malaysia, aku gunakan internet. Fuh!!!! Lega! Data internet Digi ni memang memudahkan orang ramai. So, pengguna Digi? Macamana? Mesti korang dah gunakan data plan ni kan? Murah je weh!RM3 je kot untuk 2GB. Untuk sehari je tau! Gilalah!

Internet 2GB dengan hanya RM3 je SEHARI Dari Digi

So, bila aku duk rancak berinternet ni dan apa yang aku share atas ni. Internet ni sangat penting! Lagi-lagi bagi kita yang ada dalam Malaysia yang selalu berjalan atau bercuti. Internet sangat penting bila kita berada dalam situasi yang memerlukan. Lelagi time melancong dalam Malaysia. Mesti korang nak jelajah ke tempat menarik atau nak cari tempat makan yang bestkan. Yeayyyyy! Aku terbaca satu website iaitu digi.com.my ! Bila aku cerita-cerita atas tadi tu, aku dapat tahu yang Digi Prepaid Live ni tawarkan RM3 untuk 2GB sehari. Gila best weiiiiiiii ! Dah la high-speed internet! Memang segalanya dihujung jari weh! Rata-rata, orang zaman sekarang memang dah ada telefon pintar. Mak aku sendiri pun dah ada dan haritu dia mintak aku untuk beli internet. Maklumlah biasa pakai wifi rumah je, tapi bila keluar ni..kadang-kadang internet ni sangat diperlukan oleh kita semua. Mak aku sejak dua menjak ni ada telefon pintar memang dia nak tengok whatsapp, nak tengok facebook. So, aku pun belilah dengan internet plan yang 2GB dengan RM3 sehari tu dan line sangat berdesup laju dia. Nak menangis aku tengok mak aku duk scroll facebook dan whatsapp. Tu baru whatsapp, belum tengok youtube. Aku pun try la bukak youtube dan tengok video apa yang aku nak tengok, ternyata internet plan yang aku beli haritu sangat laju dan tak menghampakan.


Dah #JomInternet Cara Mu dengan Digi Prepaid Live! Cara korang macamana pulak? Kongsi la sikit! Hihi.

Maklumat selanjutnya di website Digi!

22 ulasan:

  1. Wahh bestnya jalan² dalam malaysia. byk rupanya tmpt² menarik.. Tq sharing info berguna ni ye mek onie.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aah banyak tempat menarik. Dalam Malaysia pun tak habis jalan lagi 😂

      Padam
  2. Nice! Haven't traveled to most of the regions for a long time except the same few. I should plan one soon :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yes,u should explore what place in Malaysia too 😍

      Padam
  3. Yes memang penting sangat semua ni. Kalau tersesat, mau menangis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Internet kena ada kan. Sebab google maps dan waze guna internet gak. So, kena pilih telco yang bersesuaian jugak tu.

      Padam
  4. Yes semua tu penting bila nak travel..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kannn... internet la paling penting gak sebenarnya.

      Padam
  5. Muda2 syioklah jenjalan mcm ni..dah tua ni tak larat dah..hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. InshaAllah kak.. kena gak jalan tu..releasekan minda,hihi

      Padam
  6. Setuju internet sekarang dah jadi BFF, tapi lagi nagis bila Hp xde bateri

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thats why dalam beg onie wajib ada powerbank. Extra powerbank pun takde masalah,hihi

      Padam
  7. blogger mmg sentiasa perlu online, kalau yg x berapa nak blogger ni xde masalah kalau line internet x berapa nak ok, just snap gambar dulu n upload kemudian pun takpe sekadar dijadikan kenangan. Yg penting line telco ok, senang nak call sape2 jika ada masalah. So far, Digi mmg pilihan saya.

    org kata dalam lif pun ada line!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wahhhh! Pakai line digi ke? Betul, kita as a pengguna kena pandai pilih telco yang mana bersesuaian dengan kita.

      Padam
  8. Wow thanks for the tips, dah lama tak pergi roadtrip around Malaysia pulak.

    BalasPadam
  9. Menarik tip ini... Paling penting, lokasi makan... betul, xtipu... Rugi berjalan jika tak jumpa lokasi makan yang sedap

    BalasPadam
  10. Woah dah lama tinggalkan digi. Kena guna digi semula lah sebab bila travel, waze mmg tak akan lari. So kena lah cari internet yg bgs supaya tak sesat. Dan hp jgn harap berenggang dgn tangan. Hahaha

    BalasPadam
  11. kalau tak travel pun, seme tu penting.. INTERNET.. mana mau 'selesa' kalau tak de dia.. hee~

    BalasPadam
  12. wah dah bertahun tak jenguk blog mek onie ni since dh abes study dulu, blog lama still wujud tapi dh tak ingat email pwd, sob3 blog meg onie dah semakin matang dan professional, tahniah :-) igt lg tora datang lagi? :-)

    BalasPadam

Terima kasih korang sudi komen. Nanti komen la lagi,hehe..