MELAWATI ISTANA SULTAN DI KERATON YOGYAKARTA

MELAWATI ISTANA SULTAN DI KERATON YOGYAKARTA

Melawati Istana Sultan Di Keraton Yogyakarta | Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua. Kali ini kita berada di Istana Sultan iaitu di Keraton Ngayogyakarta yang terletak di Daerah Istimewa Yogyakarta (DIY). Setelah selesai singgah di Kasongan melebarkan seni tangan halus ku ( :P ), kini aku dibawa pula ke Keraton Ngayogyakarta yang dikatakan, budaya jawa di sini masih kekal digunakan tanpa dilupakan. Keraton Ngayogyakarta ini bukan sahaja tempat tinggal raja malah dijadikan dan melangsungkan pelbagai acara kebudayaan Jawa. Di sinilah kita boleh tengok bagaimana budaya masih utuh dijalankan walaupun lokasi ini ditengah bandar Jogjakarta.


Perjalanan dari Kasongan ke Keraton Ngayogyakarta ini mengambil masa selama 20 minit sahaja dan pelancong yang datang tidak dibenarkan memakai cermin mata bergaya atau topi untuk menghormati budaya di Keraton Ngayogyakarta ini. Ya, ini bukan tipu ye. Pada mulanya, aku ingat guide yang bawak kami hanya bergurau. Rupanya, betul. Dilarang memakai topi dan cermin mata ye kalau ke sini. Hormatilah budaya di sana.





Waktu Operasi Keraton Ngayogyakarta ini bermula:

Isnin - Khamis : 8.30 - 13.30 WIB
Jumaat: 8.30 - 12.30 WIB
Sabtu dan Ahad: 8.30 - 13.30 WIB

Tiket masuk Keraton masa aku pergi tahun 2018 adalah Rp7,500


Keraton Kasultanan Ngayogyakarta Hadiningrat atau kini lebih dikenali sebagai nama Keraton Yogyakarta merupakan lokasi muzium yang masih kuat dengan budaya Jawa dimana terletak di Daerah Istimewa Yogyakarta (DIY). 


Untuk pengetahuan semua, Keraton Yogyakarta ini pernah rosak semasa kejadian gempa bumi pada tahun 1867 dan hingga kini bangunan Keraton Yogyakarta masih kukuh dan indah. Keraton Yogyakarta ini dibangunkan pada tahun 1755 oleh Pangeran Mangkubumi setelah menandatangani Perjanjian Giyanti. 


MELAWATI ISTANA SULTAN DI KERATON YOGYAKARTA

Apa Yang Ada Di Keraton Yogyakarta?

  • Ada 2 pintu masuk utama iaitu Tepas Keprajuritan dan Tepas Pariwisata.
  • Sekiranya, pelancong masuk di Tepas Keprajuritan, pelancong hanya boleh masuk ke Bangsal Pagelaran, Siti Hinggil dan melihat koleksi beberapa kereta Keraton. Sekiranya pelancong memasuki dari Tepas Pariwisata, mereka boleh memasuk Kompleks Sri Manganti dan Kedhaton. Jadi, sekiranya keliru... boleh bertanya..
  • Di Keraton Yogyakarta ini aku telah melihat bangunan yang masih tersergam indah, budaya jawa yang masih digunapakai.
  • Pelbagai koleksi daripada Raja Eropah telah disimpan dalam almari kaca dan antara barangan koleksinya adalah ceramik, barang pecah belah, senjata, kamera, gambar-gambar sultan, miniatur dan replika, serta pelbagai jenis batik yang telah disimpan. Perabot yang digunakan oleh Sultan pun dipamerkan untuk pelancong lihat lebih dekat sendiri.
  • Ada beberapa kawasan yang tidak dibenarkan naik, jadi berhati-hati semasa melangkah demi menjaga kebersihan Istana Sultan.
  • Di sini, better korang hire satu tour guide untuk menceritakan sejarah di Keraton Yogyakarta ini. Kalau masuk tanpa tour guide ibarat korang bawak handbag tapi tak bawak duit,hehe... Banyak sejarah tersendiri di sini yang perlu korang tahu.


Antara Acara Yang Ada Seperti Dijadual?
  • Isnin - Selasa : Muzik Gamelan ( Bermula jam 10.00 wib)
  • Rabu : Wayang Golek Menak ( Bermula jam 10.00 wib)
  • Khamis : Pertunjukan tarian ( Bermula jam 10.00 wib)
  • Jumaat : Macapat ( Bermula jam 9.00 wib)
  • Sabtu : Wayang Kulit ( Bermula jam 9.30 wib )
  • Ahad : Wayang orang dan pertunjukan tarian ( Bermula jam 9.30 wib)

Selamat berlibur dan menghayati keindahan senibina yang berkonsepkan jawa ya korang. Jangan terkejut, sehingga kini, Yogyakarta mempunyai Sultan sendiri dan oleh sebab itu jugalah Yogyakarta ini diberi nama Daerah Istimewa Yogyakarta :)



Gambar sekitar Keraton Yogyakarta 

MELAWATI ISTANA SULTAN DI KERATON YOGYAKARTA

MELAWATI ISTANA SULTAN DI KERATON YOGYAKARTA

MELAWATI ISTANA SULTAN DI KERATON YOGYAKARTA

MELAWATI ISTANA SULTAN DI KERATON YOGYAKARTA

MELAWATI ISTANA SULTAN DI KERATON YOGYAKARTA

MELAWATI ISTANA SULTAN DI KERATON YOGYAKARTA


Sponsored Trip and thank you to The Ministry of Tourism Indonesia ♥

1 ulasan:

  1. Menarik. Suka dgn details yg onie buat sini. Kalau nak ke yogja blh la refer onie punya post ni. :D

    BalasPadam

Terima kasih korang sudi komen. Nanti komen la lagi,hehe..